My Friends !

Friday, April 16, 2010

Semangat dr Motivasi baru2 ni......

Thanks a lot to DR Fahrol Rodzi Hanafiah kerana sudi hadir ke dewan Petra untuk memberi ceramah yg menarik dan penuh dgn pelbagai cerita....Fuh,,, aku memang tabik giler arr....Skali skala kalu ade org dtng ceramah, mesti ade yg terlena atau takder kepala ( sbb tunduk kuat sgt..)...Tapi kali nih, semangat gile babi larr....

Slama beberapa jam beliau becakap tanpa henti malah suara beliau selalu kuat sehinggakan beliau hampir batuk berdarah....ceritanya plak, kadang kala lucu dan kadangkala cerita sedih pun ade.....cerita sedih tu ade kaitan ngan kehidupan beliau pd masa dahulu.....tentang ayahnya yg meninggal dan mcm2 lagi......

kalu korang tak penah dgr ceramah beliau, Dr Fahrol Rodzi Hanafiah, korang buleh tgk dlm video ini yg diambil dr blog khalidkr......
thank you.....

PART 1


PART 2


PART 3


PART 4


PART 5


ade bnyk part lagi.....tapi aku tak sempat...sorry yaa....kalu buleh, aku nak letak part dmana beliau buat magik....huhuhu....potong nenas atas tgn guna pedang x cedera langsung....and beliau try letak pisau kat mulut/pipi, pastu beliau tekan kuat2 tapi tak jadi ape2 pun.....mmg puas hati laa hari tuu.....

Ok lar...stakat nih jer aku taip...aku dah malas tulis panjang2 takut korang malas baca plak....ok....

Assalamualaikum....

Saturday, April 10, 2010

Sehari di Perpustakaan Awam Kelantan

BEST gilew, sep2 yg dtng kat pustaka ialah Aku, Amier, Muzaphar, Fahim, Afique, Khairul Azhar, Naqib, Aliff Mukhlis dan ramai lagi.....tapi kitorang lain masa tiba kat sana sbb ade yg naik jet, ade yg naik kuda dan ade yg jln kaki dari skolah....(jauh giler tu).......kalu sep2 aku, jln dari skolah......

Setibanya dsana, kitorang duduk kat tingkat 1.....tgk2 Naqib ngan Azhan tgh duduk baca buku....Aliff Mukhlis plak duk ngadap laptop Azhan.....mase tu diorang start nak buat lawak la ( hehehe ) kate jgn gege tapi bising buleh la.....hahaha

Selama 2 jam, kitorang buat keja masing2......lepas tu, kitorang pun pegi sembahyang kat musalla Stadium ( padahal musalla kat pustaka ade, wat pe jauh2....) tapi Khairul kate "jln2 jauh buleh pahalo bnyk..".....sep2 nih pun suko selok.....

Dlm perjalanan nak kesana, Aku, Shazwan, Azhan, Fadhil, Khairul Azhar dan Fahim bergalak smabil berjln.....ade yg ketawa cam monyet ( Fahim jer....hahaha) ade plak yg ckp Khairul pakai skirt ( Fahim jer kate ).........sampaikan Fadhil kate "bosan Fahim...." ( hahaha, padan muka ).....

Yg kesiannye Azhan dan Shazwan kena mapuh.....ade yg kate "ore kayo paka kasut"....ade yg kata cam ni cam tu dan bnyk lagi ayat2 mapuh....hahaha....kesian....

Yg sronoknya, lepas kitorang pegi musalla, kitorang pegi restoran.....pastu ade waiter kakak kena mapuh oleh kami berlima.....huhuhu....mangsa yg tidak berdosa....
dah la restoran tu nama Halimah....ingatkan kedai Halimah Jongang punya tapi Manbelon yg punya....hahahaha

Balik dr kedai makan, Aku ngan Shazwan pegi ke tingkat 2 ntuk melihat Naqib bermain komputer......Oleh kerana takder tempat kosong ntuk main komputer dsitu, jadi aku pun duduk ngadap diorang main.....

Betuah sungguh sbb aku ngan Shazwan dpt berjumpa ngan "Chikaro" atau lebih dkenali sbagai awek, mereka pun msuk dlm bilik komputer nih.....huhuhuhu.....kitorang asyik menjeling, diorang pun menjeling jgak....yeah !!!.....( Shazwan yg bersorak sbb awek yg pakai baju pink kelih dio ),.,ape2 jer la Shazwan oi......

Pada kul 4:00 pm, kitorang balik ke rumah masing2....Hari nih adelah hari yg paling sronok slain hari jumaat hehehehe.......aku takkan dpt lupakan kisah ini.....semoga kitorang dpt buat acara mcm nih lagi pada masa yg akan datang....

Sekian,

Friday, April 9, 2010

Perpustakaan Awam



Esok kitorang nak pegi ke perpustakaan awam, mencari buku ilmiah psl perayaan sprt hari raya Aidilfitri.....buku nih digunakan untuk membuat folio sejarah.....

Aktiviti:

9:00 am
Kitorang, sep2 kelas 3 Ibnu Hayyan akn berjalan bermula dari sekolah hingga ke dewan Jubli Perak....

9:30 am
Tiba di perpustakaan awam.....

10:00 am
Aktiviti bebas....yeah !!
Carik buku....

12:00 pm
Jalan2 carik makan....

3:00 pm...
Kitorang pegi balik....
______________________________________________________________________________

Bersambung...
Ikuti cerita pahit dan manis selepas kami ke perpustakaan........


Written on 11:00 pm Friday 08/04/10

Thursday, April 8, 2010

Allahyarham Din Beramboi dikutuk

kenapa ngan mamat siol nih....tak de bahasa ker ataupun tak de agama....budak nih cam nak mampus ke....ade ker patut dia kutut arwah Din Beramboi....ish ish ish.....


Mendesak Laman "KAMI MEMBENCI RAFIQIN DARWISY" MENUTUP WALL. PELIK ORG KITA LEBIH SUKA MEMBENCI KAUM SENDIRI DARIPADA BERIKHTIAR UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH.SETIAP MASALAH PASTI ADA JALAN PENYELESAIANYA.KENAPA KITA TERLALU MARAH DENGAN BUDAK YG BARU BERUMUR 14THN.KALAU BETUL HENDAK BERJUANG BUKAN BEGINI CARANYA.SIAPA KITA UNT MHUKUM BUDAK YG BARU MENJEJAK KE ALAM SIBER..TAK SALAH SALING MENGIGATI TAPI BIATLAH BERSOPAN..KITA MGAKU BIJAK TETAPI KITA KENA AKUI KADANG2 KITA LEMAH.

source : Facebook....Halaman Mendesak Laman "KAMI MEMBENCI RAFIQIN DARWISY"






source : http://www.izyan.com/2010/04/arwah-din-beramboi-dihina-dan-dimaki.html

Westlife - Amazing

Amazing

You're like a storm against the window
Follow me around just like a shadow
I'll swim a never-ending ocean
Until you bring back your devotion

It's like I live a thousand lifetimes
Still looking for the one that feels right
See, moving on just isn't working
You lit the fire that I burn in

[Chorus]
And all I've been doing is protecting
A lie for the sake of my pride
While all the others set me thinking
we could be more than just amazing

I guess I'm holding on to my faith
A solid hope I'm heading your way
And crawling over is so tempting
We could be more than just amazing

[Chorus]
And all I've been doing is protecting
A lie for the sake of my pride
While all the others set me thinking
We could be more than just amazing

[Bridge]
I couldn't see it
I must have believed a lie
If I admit it would you let me make it right
Is it all gone
Oh no

[Chorus]
We could be more than just
we could be more than just amazing
And all I've been doing is protecting
A lie for the sake of my pride
And all the others set me thinking
We could be more than just amazing

[Chorus]
And all I've been doing is protecting
A lie for the sake of my pride
While all the others set me thinking
straight to the point of what I'm feeling
Oh we could be more than just amazing

Download

Westlife - Season Int The Sun

"Seasons In The Sun"

[Kian:]
Goodbye to you my trusted friend
We've known each other since we were nine or ten
Together we've climbed hills and trees
Learned of love and ABC's
Skinned our hearts and skinned our knees

[Bryan:]
Goodbye my friend it's hard to die
When all the birds are singing in the sky
Now that spring is in the air
Pretty girls are everywhere
Think of me and I'll be there

[All:]
We had joy we had fun we had seasons in the sun
But the hills that we climbed were just seasons out of time

[Shane:]
Goodbye Papa please pray for me
I was the black sheep of the family
You tried to teach me right from wrong
Too much wine and too much song
Wonder how I got along

[Mark:]
Goodbye papa it's hard to die
When all the birds are singing in the sky
Now that the spring is in the air
Little children everywhere
When you see them I'll be there

[All:]
We had joy we had fun we had seasons in the sun
But the wine and the song like the seasons have all gone
We had joy we had fun we had seasons in the sun
But the wine and the song like the seasons have all gone

[Nicky:]
Goodbye Michelle my little one
You gave me love and helped me find the sun
And every time that I was down
You would always come around
And get my feet back on the ground

[Shane:]
Goodbye Michelle it's hard to die
When all the birds are singing in the sky
Now that the spring is in the air
With the flowers everywhere
I wish that we could both be there

[All:]
We had joy we had fun we had seasons in the sun
But the hills that we climbed were just seasons out of time
We had joy we had fun we had seasons in the sun
But the wine and the song like the seasons have all gone
We had joy we had fun we had seasons in the sun
But the hills that we climbed were just seasons out of time
We had joy we had fun we had seasons in the sun
But the wine and the song like the seasons have all gone

Jenis-jenis Manusia



Ada tiga jenis manusia di muka bumi ini. Pertama - belajar
daripada pengalaman sendiri; mereka ini dikatakan bijak dan
berpengalaman. Kedua - mereka belajar daripada pengalaman orang
lain; mereka ini dikatakan cerdik dan dapat menikmati kegembiraan
dalam hidup. Ketiga - mereka yang tidak belajar daripada pengalaman
sendiri mahupun orang lain; mereka inilah yang hanyut dengan
kebodohan sendiri.

Asal Usul Tarannum



Asal usul tarannum :
tercipta kerana umat Arab pada masa silam ingin mengisi kekosongan jiwa mereka. Mereka memerhati bunyi2 persekitaran, diantaranya ialah :
- bunyi deruan angin
- bunyi geseran daun2 / pokok2 kayu
- bunyi titisan air / air yang mengalir
- bunyi nyanyian / kicauan burung



Umat Arab pada mulanya menerapkan seni tarannum melalui syair2 mereka. Akhirnya apabila turun ayat2 al-Quran, maka mereka menerapkan tarannum ketika membaca ayat2 al-Quran
Hijjaz adalah antara tarannum / lagu al-Quran yang termasyhur

Jenis2 tarannum :
- baiyati
- soba
- hijjaz
- nahawand
- sikah
- jaharkah
- rast
- husaini
- kurdi
- ajam

Tarannum Hijjaz
mempunyai gerak lembut tetapi berkesan
berbentuk tegas dan bersemangat
berbentuk lincah dan menghidupkan persembahan
sesuai dengan mana-mana tobaqat
sesuai dengan ayat2 yang bawa maksud perintah, marah/ tegah

Tarannum Baiyati
berbentuk lembut tetapi tegas
bersesuaian dengan tobaqat sederhana
mempunyai unsur2 keharmonian & ketenangan
sesuai sebagai tarannum pembukaan & penutup

Tarannum Husaini
berbentuk aktif & bersemangat
bersesuaian dengan tobaqat yang tinggi
unsur2 ketenangan & tegas
unsur2 rangsangan & penggalak

Tarannum Soba
gerak yang ringan & meresap ke jiwa
alunannya lembut & mendayu
bersesuaian dengan tobaqat sederhana
amat sesuai dengan ayat2 yang menunjukkan memohon, merayu, merintih & seumpamanya



Tarannum Kurdi
gerak tegas & berkesan
lincah & aktif
sesuai dengan tobaqat sederhana
sesuai sebagai tarannum penutup


Tarannum Nahawand
gerak ringan & berkesan
berbentuk lembut dan berkesan
sederhana & memikat jiwa
sesuai dengan tobaqat sederhana
mempunyai kehalusan seni yang mempesonakan

Tarannum Rast
gerak lembut tetapi tegas
lembut & mempesonakan
lincah & menyemarak
sesuai dengan mana-mana tobaqat
sesuai dengan ayat2 yang berbentuk amaran

Tarannum Sikah
gerak lembut yang meyakinkan
lembut & menusuk hati
sesuai dengan mana-mana tobaqat
sesuai dengan ayat2 yang bawa maksud merayu, memohon, merintih & seumpamanya

Tarannum Jaharkah
gerak ringan tetapi berkesan
lembut & menusuk hati
unsur2 ketenangan & harmoni
sesuai dengan tobaqat sederhana
sesuai dengan ayat2 yang bawa maksud merayu, memohon, merintih & seumpamanya

Tarannum Ajam
gerak lembut yang berkesan
mempunyai kehangatan yang bersemangat
tegas & meyakinkan
sesuai dengan tobaqat yang tinggi
sesuai dengan ayat2 yang bawa maksud pertanyaan, perintah, murka & sbgnya





Susunan kebiasaan harakat lagu Hijjaz:
Harakat Pertama (penerangan/pengenalan) -Hijjaz asli/Araki/Ajam
Harakat Kedua (rangsangan) – Hijjaz asli/Araki/Ajam
Harakat Ketiga (Jawab) – Hijjaz asli/Araki/Ajam
Harakat Keempat (Jawabuljawab) – Hijjaz asli/Araki/Ajam
Harakat Kelima (persediaan) – Hijjaz asli/Araki/Ajam
Harakat Keenam (penutup) – Hijjaz asli/Ajam/Waslah
tobaqat = tingkatan suara (rendah, sederhana, tinggi (jawab), tertinggi (jawabuljawab))
Waslah = gabungan 2 lagu / > yang boleh mendorong kepada kemantapan sesuatu harakat
Araki = salah satu dari lagu penghias

seruan Rasulullah supaya umatnya membaca al-Quran dengan suara yang baik (diriwayatkan oleh Imam Ahmad Abu Daud & Ibnu Majjah yang bererti :
Perelokkan bacaan al-Quran itu dengan suara2 kamu, sesungguhnya suara yang elok sahaja dapat menambah keelokan bacaan al-Quran itu.

Tambahan Tips (Kredit ahib)
selalunya jika ingin baca dengan bertaranum dimulai dan diakhiri dengan lagu BAYATI.